tisdag 2 oktober 2012

Newcastle upon Tyne

Först av allt vill jag välkomna min nya läsare Hedvig hit till bloggen och till denna värld! Jag har mycket att tacka denna lilla tjej för; bland annat så gör hon mig till en mycket stolt dubbelmoster! Det negativa är att hon skapar en känsla av hemlängtan i mig. Tänk att få lukta på en nyfödd bebis liksom. Men jag försöker hålla mig sysselsatt och motverka dragningskraften mot Sverige så gott de går.

I helgen tog Frida och jag tåget till Newcastle. Det ligger vid kusten 1,5 timme från Edinburgh och ett perfekt weekendställe. Jag ville se mer av England och då låg det nära och bra till. Newcastle var helt klart över mina förväntningar. Jag tänkte att det var ett ganska tråkigt ställe men Frida och jag lyckades hitta en massa fina guldkorn i stan. 

När vi kom dit var vi först tvungna att hitta ett ställe att bo på. Universitetet i Newcastle börja den här helgen så det var fullt överallt men till slut hitta vi ett partyhostel mitt i smeten (var kanske inte precis det vi leta efter dock). Det funka ändå helt okej förutom att vi vakna kvart i sex av att en full kille som banka på dörren bredvid oss som en galning, men vi överlevde!!!

I lördags så var det en matmarknad i stan som vi smaka en massa gott på, vi gick i lite secondhand och vintageaffärer, var på en utställning om Newcastle i Discovery museum och så lite shopping på de plus fin fin väder. Newcastle måste va typ broarnas stad. Vi hitta sju stycken som låg efter varandra vid floden Tyne. Det var väldigt mysigt att gå en promenad och se alla olika broar. En designingenjörs våta dröm efter mekanikkursen… 

I söndags tog vi tunnelbanan ut till havet och fick i oss av havsluften och kunde vinka över till andra sidan och Göteborg. Vi hitta en stor marknad vid stationen där som var jätte mysigt. Jag fynda garn och nålar så jag sedan blev sysselsatt hela hemresan med att laga mina trasiga vantar. 

Newcastle upon Tyne får fem av fem av mig och detta för det fina vädret, den mysiga vintagebutiken "At number 18", havet, marknaderna och inte minst det bästa ressällskapet Frida. 

Ny vecka och besök av designklassen! Ska bli roligt och träffa alla igen. 

De va de. Tjao!

1 kommentar:

  1. Vi ska träffa Hedda P om 1 h, så jag kan sniffa i mig lite lukt och tala om för dig hur mysigt det är...

    Idag har jag gått på stenbron över Lillån vid Lunnevad folkhögskola (men jag tog inget kort). Asfalten på ovansidan var fin! :-)

    /Joakim

    SvaraRadera