tisdag 18 september 2012

Stora förändringar

Att bo i ett land som inte är det land man har vuxit upp i kräver att man till viss del börjar kompromissa och anpassa sig. Mycket är sig likt i Skottland men det finns ändå några drastiska ändringar i mitt liv här i Edinburgh. 

ETT. En stor grej är att ägg bara behöver kokas tre minuter när det väl har börjat koka. Innan jag fattade detta var det Amanda standard på varje ägg (vilket betyder torr och tråkig gula.) Anledningen är dessa gasspisar. En riktigt Göteborgare använder så klart gasspis redan men som en östgöte som jag är så måste jag tänka om. Så tre minuter räcker! 
TVÅ. Folk kramas inte här. Jag kramar Ruth så ofta jag får tillfälle men annars så händer det inte ofta. Folk vinkar istället. När man säger hej så vinkar man till och när man säger hej då så kommer handen upp igen. Gärna ska man stå ett par meter ifrån varandra med. Det här utsätts jag inte för på grund av att jag inte känner folk så bra än utan har sätt detta beteende även mellan vänner som ses ofta. Mycket märkligt. Ska läggas till att kindpussar även existerar i detta land vid speciella tillfällen men de mänskliga koderna med detta fenomen har jag inte förstått mig på än.
TRE. Genom att byta land så har jag gått och blivit nyttig. Exempel 1. DET FINS NYTTIGA CHIPS: Ruth förklara tidigt för mig att dom har olika sorters chips och en speciell sort är extra nyttiga. Så håller jag mig till dessa så är de fritt fram att äta. Exempel 2. VANLIGA FRALLOR= HÄLSOBOMB. Jag bakade bröd igår på vanligt vetemjöl, hade i lite russin, pumpakärnor och solrosfrön. Enligt familjen Colley är de frallor som hemma är vanliga, kanske lite onyttiga men goda, här rena hälsokuren. Så nu är de fritt fram att käka vad som är gott för det kommer ändå att anses vara helt okej. 

De senaste dagarna i korthet: I söndags var jag i kyrkan, stanna kvar på studentlunch, åkte ner till stan och såg de skotska Paralymics och OS-medaljörerna och på kvällen var det Sverigekväll med mina svenska vänner på en svensk restaurang. Igår hade skottarna höstledigt vilket betydde ännu en till ledig dag utan skola. Jag som nu införskaffat ett busskort kände att det behövdes utnyttjas och tog bussen till andra sidan stan och The Botanic Garden. Efter att ha strosat runt där lite tog jag mig ner till havet och utforska hamnområdet och drog i mig en lite havsluft.



2 kommentarer:

  1. Kul att höra lilla syster-yster. Har du hittat Harry Potter än? /Joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt pepp på att åka Hogwarts Express. Hoppas han finns där...

      Radera