onsdag 31 oktober 2012

Höst


Hej!
Det regnar. Nej jag menar det REGNAR! Skulle jag få för mig att gå ut mer idag så kommer det leda till att man blir en blöt pöl. Det har forsat ner vatten över oss i flera timmar nu och jag inser att imorn är det verkligen november! Jag visste redan innan jag åkte att tiden skulle gå fort men den har bara rusat fram. Jag har varit här mer än halva tiden och det är bara en och en halv månad kvar!

Den senaste veckan har jag haft tre redovisningar och känner sådan lättnad att de är gjorda. Anledningen till att jag är här är för att bli bättre på engelska men det tog ändå emot att ställa sig längst fram i klassrummet och presentera. Speciellt när jag alltid haft sämst självförtroende när det gäller min engelska. Två av redovisningarna gjorde jag själv och en i grupp. Nu efteråt är jag så nöjd med att jag fixade det. Det var helt klart värt att sitta och rabbla presentationen oändligt många gånger för då satt det till slut.

När Johanna var här för några veckor sen fick jag en bok (tack fining) som jag nu har plöjt. Den heter Morgon i Jenin av Susan Abulhawa. Många har säkert redan läst den men har ni inte gjort det så rekommenderar jag den verkligen. Man får följa en Palestinsk familj under fyra generationer och får då förstå vad de har fått gå igenom på grund av Israels ockupation. Den skildrar så bra hur komplicerat det är och samtidigt bara hur enkelt fel det är det som Palestinierna har upplevt och får uppleva just nu. På ett ställe står det typ: att en förintelse kan ha skapa en annan. Kan det vara sant? När jag var där för ett år sen besökte vi ett av de flyktingläger (som var typ som Jenin, det flyktinglägret som beskrivs i boken) som finns i Palestina sedan 1946. De berättade då om hur de fortfarande har kvar de nycklar som sina förfäder tog med sig ifrån de hus de då fick lämna på grund av ockupationen. På den marken, som de aldrig har fått se igen, står idag israeliska bosättningar.  
Diakonia har släppt en rapport som heter Trading Away Peace som också är ett bra lästips. Den handlar om hur att EU importerar 15 gånger mer från de illegala israeliska bosättningarna på det ockuperade palestinska området än från palestinierna.

Om några timmar kommer Ina. Äntligen. Har längtat och saknat Ina en massa och nu kommer hon för att hälsa på mig. Tihi. Ska bli mys.

Några bilder från en promenad i fredags:


Min skola





1 kommentar:

  1. Ja, den boken är verkligen bra! Den bästa jag har läst tror jag! Shit, gjorde du två redovisningar SJÄLV!? Skakiga knän skulle jag fått! Vad handlade de om? Superbra jobbat! You go! Kraaam!

    SvaraRadera